AMSTERDAM, 03.10.2020 – Lesgeven is een vak en Taekwon-Do School Amsterdam kan niet zonder goede instructeurs. Dat je lekker kunt trappen en stoten betekent immers niet automatisch dat je die kennis ook efficiΓ«nt en op een leuke manier kunt overdragen. Daarom bieden wij onze leden de kans om opgeleid te worden als instructeur. Afgelopen zaterdag was er weer een cursus!
In de instapcursus als ondersteunend instructeur maken beginnende instructeurs kennis met de beginselen van het lesgeven. En dit in context van alles waar ITF Taekwon-Do voor staat. Ook gaan we uitgebreid in op de visie achter Taekwon-Do onderwijs bij Taekwon-Do School Amsterdam. De cursus is gebaseerd op de zogenaamde O-ITS cursus van ITF Nederland, de Taekwon-Do bond waarbij onze Taekwon-Do afdeling is aangesloten. De overige niveaus uit deze serie zijn de opleiding tot Assistent en Zelfstandig instructeur.
De variant van de welbekende Bushido die binnen ITF Taekwon-Do wordt gehanteerd draait om de morele waarden hoffelijkheid, integriteit, zelfbeheersing, doorzettingsvermogen en warrior spirit (ook wel “onbedwingbare geest” genoemd). Deze set morele waarden/mentale vaardigheden, die refereert aan de tijden van de samurai, werd ooit in geromantiseerde vorm van stal gehaald – een vleugje nationalisme kan nooit kwaad – om karate vanuit buitenbeentje Okinawa te populariseren in Japan. Generaal Choi Hong Hi, die aan de bakermat stond van Taekwon-Do (toen het nog karate was), heeft dit geadopteerd in de martial art die wij nu met veel plezier beoefenen. Die universele, welhaast humanistische waarden, lenen zich prima als basis voor een gezonde sfeer in de dojang.
Sophia, Tosca, Hiba en Nora gingen afgelopen zaterdag aan de slag. Het was hen allen duidelijk dat die voorgenoemde morele richtlijnen vooral in je handelen als instructeur naar voren moeten komen; vijf woordjes roepen kan natuurlijk iedereen π Met het cursusboekje in de hand, fietsten we probleemloos door de praktijkgerichte cursus heen. Door verschillende scenario’s na te bootsen kwamen allerhande onderwerpen voorbij die je in de tijdens de lessen tegenkomt als instructeur. De dames waren zeer scherp en bleken eigenlijk al heel veel te begrijpen van het vak – want dat is het! Voor concepten als het diversifiΓ«ren van oefeningen en het constructief geven van feedback draaiden ze hun hand niet om.
Ook met het inlevingsvermogen om bijvoorbeeld het gedrag van de kids – onze jongste lesgroep met 4- tot 6-jarigen – na te bootsen was niks mis. We hebben enorm gelachen om hun rake interpretaties π
Er staat ze nu enkele weken stage te wachten waarin ze alles in de praktijk gaan brengen. We kunnen niet wachten!